Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hudba na kůru chrámu sv. Vavřince v Náchodě
Linhart, Marián ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Bakalářská práce podává přehled o chrámové hudbě v kostele sv. Vavřince v Náchodě od 16. století do současnosti. První zmínky o hudbě v děkanském kostele pochází z 1. poloviny 16. století, kdy zde působilo literátské bratrstvo, kterému se věnuje samostatná kapitola. Jako jeho novodobý nástupce může být považován chrámový sbor. Práce také zmiňuje neliturgický hudební provoz v děkanském kostele, na kterém se dnes podílí především různé náchodské sbory. Hlavní cílem práce je zjistit co nejvíce informací o varhanících a sborech při kostele sv. Vavřince v Náchodě. Jsou zde jmenování varhaníci-kantoři od 17. do 19. století. Práce se podrobněji věnuje 20. století, a to především jeho druhé polovině. Hudebníci kůru chrámu sv. Vavřince byli ve 20. století často také neodmyslitelně spojení s hudebním životem města. Někteří z nich vedli Pěvecký sbor Hron, řídili dechové hudby a orchestry, nebo třeba doprovázeli na klavír němé filmy. Ve druhé polovině 20. století někteří z hudebníků museli čelit různým perzekucím tehdejšího komunistického režimu. V tomto ohledu může být zajímavá také kapitola o skupině náchodské mládeže, která v roce 1968 začala hrát rytmické liturgické písně. Práce se zabývá také historií varhan kostela sv. Vavřince, jehož samotnou historií a vybavením se zabývá samostatná kapitola. Úvodní...
Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaci
Kordas, Martin ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.
Hudba v krematoriích a tradice uměleckého kolektivu krematoria Pardubice
Häckl, Zdeněk ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; Ježek, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce se zabývá hudbou v krematoriích a tradicí uměleckého kolektivu krematoria Pardubice. První kapitola charakterizuje význam a tradice smutečních obřadů napříč historií a náboženských denominací. Druhá kapitola přibližuje historii krematorií v Čechách a Evropě. Třetí kapitola se věnuje architektuře pardubického Krematoria, čtvrtá pak počátkům zdejší hudební produkce a uměleckému zázemí. Stěžejní pátá kapitola se věnuje vývoji uměleckého kolektivu Pardubice a přináší soupis všech hudebníků, kteří zde působili v letech 1923 až 2018. Poslední šestá kapitola definuje repertoár souboru a jeho vývoj.
Postavenie organistu v spoločnosti na Slovensku
Mosnár, Marek ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práca a činnosť organistu má na Slovensku už niekoľko storočí dlhú tradíciu. Tak ako v minulosti i v súčasnosti je funkcia organistu naďalej dôležitá zo stránky duchovného života, ale taktiež i z pohľadu profesionálnej hudobnej činnosti. Na Slovensku sú vnímané rôzne profesie hudobného života ako sú speváci, dirigenti, klaviristi či huslisti, no hudobná profesia organistu sa za posledné roky pomaly stráca z povedomia najmä mladšej generácie. Cieľom našej bakalárskej práce je preto bližšie priblížiť činnosť slovenského organistu, jeho náplň práce vyplývajúcu z jeho povinností či už ako cirkevného hudobníka, alebo profesionálneho organového hudobníka či pedagogického pracovníka. Súčasťou našej bakalárskej práce je taktiež zmapovať situáciu spoločenského uplatnenia a postavenia organistu v slovenskej spoločnosti.
Interpretační tradice české varhanní tvorby 2. poloviny 20. století
Kubátová, Jarmila ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Práce podává výčet nejvýznamnějších skladeb pro varhany od několika desítek českých autorů, kteří tvořili převážně ve druhé polovině 20. stol. Druhá kapitola se věnuje rozboru Kabeláčových Čtyř preludií pro varhany a Máchova cyklu Tři toccaty pro varhany. Jsou připojeny poznámky k registraci a další pokyny k interpretaci notového textu, založené na zkušenosti a svědectví interpreta, který se přímo účastnil premiéry těchto skladeb. Třetí kapitola zachycuje autentické postřehy doc. Václava Rabase v ucelené formě.
Hudba při pohřbech se zaměřením na katolické pohřby ve vlašimském vikariátu
JELÍNKOVÁ, Lenka
Tento text se zaměřuje na vlašimský vikariát, liturgickou hudbou a hudbou prováděnou během katolických pohřbů ve vlašimském vikariátu. Největší důraz je zde kladen na varhaníky z vikariátu. Práce se zabývá jejich osobními údaji, jako je věk, pohlaví a hudební vzdělaní, a výběrem skladeb, které během pohřbů hrají.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.